Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Moderator: reichbus
- Buzz_4stroke
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:23
- Echte naam: Chris
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 mar 2002
- Kilometerstand: 240.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Flash Rood - LP3G
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Leeuwarden
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Hierbij mijn "testresultaten"...... Ik heb een aantal maanden op het goedje gereden en ben vandaag op reguliere diesel overgestapt. Het verbruik vind ik niet bepaald denderend en op het moment is het verschil met diesel en GTL 19ct de liter. Mijn mening over GTL, als je geld over hebt en een zogenaamde "tree-hugger" bent vanwege het reduceren van je CO2 Footprint dan moet je dit vooral gaan tanken......
HIER staat mijn topic.
- jos_br
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Feit is in ieder geval dat in het geval van de 100>200pk golf IV er 12pk verschil in BP Ultimate en GTL zit, das voor met name de Race Golf geen aanrader.....
Jos.
Jos.
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 09 dec 2014, 14:30
- Echte naam: Wouter
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 228.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Marum
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Ik heb ook langere tijd op GTL gereden. Het motorgeluid vond ik beter, verder nauwelijks verschil in het rijgedrag en het verbruik. Volgens mij was het prijsverschil 23 cent toen ik het tankte en dan hoop je wel wat verschil te meten.Buzz_4stroke schreef:Allen,
Vanmiddag de tank volgegooid met GTL, in Leeuwarden verkrijgbaar en ook redelijk op de route van/naar het werk.
Prijs valt nog mee, ongeveer 9 cent duurder dan reguliere diesel.
Verbruik kan ik nog niets over zeggen, wat ik wel kan melden is dat ik met een decibelmeter het motorgeluid heb gemeten. Voor de tankbeurt met warme motor produceerde het blokje 85 à 86 decibel (gemeten op straat onder het motorblok). Na een aantal km met volle tank GTL nog eens gemeten en waarrempel meet ik 82 à 83db!!
Bij de pomp in Leeuwarden verkochten ze eerst ook PPO en Biodiesel. Ik heb daar vroeger wel PPO getankt voor m'n A4. ik ben er zojuist langs gereden en ik wilde eens even naar de PPO- en Biodieselprijzen kijken: Helaas, deze pompen zijn verwijderd.
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 19:03
- Echte naam: sjoerd
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 24 sep 1999
- Kilometerstand: 493.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Enkhuizen
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Even een oud draadje afstoffen.
Ik ben geïnteresseerd in GTL. Vooral voor mijn boot. De diesel blijft daar vaak erg lang in zitten (meer dan een jaar) en icm condens krijg je al snel algengroei. Ook ruik je de uitlaatgassen vaak en wordt de achterkant van de boot snel smerig rond de uitlaat.
Om eea te proberen heb ik laatst onder Harderwijk langs de A28 GTL getanked in mijn andere auto Land Rover DIscovery TD5. Behoorlijk wat duurder. De diesel is zeer helder en stinkt vrijwel niet. Ook uitlaatgassen zijn niet te ruiken (de DIsco heeft ook 340K gereden).
Is er iemand op het forum die langere tijd op GTL rijdt? Welke ervaringen heb je daarmee? Zijn er minpunen behalve de prijs?
Ik ben geïnteresseerd in GTL. Vooral voor mijn boot. De diesel blijft daar vaak erg lang in zitten (meer dan een jaar) en icm condens krijg je al snel algengroei. Ook ruik je de uitlaatgassen vaak en wordt de achterkant van de boot snel smerig rond de uitlaat.
Om eea te proberen heb ik laatst onder Harderwijk langs de A28 GTL getanked in mijn andere auto Land Rover DIscovery TD5. Behoorlijk wat duurder. De diesel is zeer helder en stinkt vrijwel niet. Ook uitlaatgassen zijn niet te ruiken (de DIsco heeft ook 340K gereden).
Is er iemand op het forum die langere tijd op GTL rijdt? Welke ervaringen heb je daarmee? Zijn er minpunen behalve de prijs?
Audi A2 blauw youngtimer
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
- jos_br
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Ik gebruik het in ieder geval niet meer. Er zit duidelijk (meetbaar) minder energie in en juist voor boten zijn er verzekeringsmaatschappijen die niet meer uitkeren bij schade aan de motor. Ook hebben wij waarschijnlijk ook schade aan een van de racegolfjes (TDI) die ook merkbaar met minder vermogen reed en u een gescheurde zuiger heeft.
Jos.
Jos.
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Heb het wel eens getankt. De auto had merkbaar minder vermogen, maar de uitlaatgassen roken wel schoner. Tegenwoordig doe ik BP Ultimate diesel in m'n Lupo.
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 19:03
- Echte naam: sjoerd
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 24 sep 1999
- Kilometerstand: 493.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Enkhuizen
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Dak voor jullie ervaringen. Idd is er op zeilersforum.nl nu een discussie gaande omtrent garantie van motorfabrikanten. Het lijkt erop dat GTL voldoet aan de gestelde normen van de meeste fabrikanten.
Ik denk dat ik aan boord wel een test doe met GTL. Die diesel draait meestel langere tijd licht belast. Aan boord is voor mij wel verbruik een aandachtspunt omdat ik van plan ben om volgend jaar ver te gaan varen (Spanje en Azoren)
Ik denk dat ik aan boord wel een test doe met GTL. Die diesel draait meestel langere tijd licht belast. Aan boord is voor mij wel verbruik een aandachtspunt omdat ik van plan ben om volgend jaar ver te gaan varen (Spanje en Azoren)
Audi A2 blauw youngtimer
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
zeilen kost toch geen brandstof?
zet op de boot een windgenerator en een elektrische motor dan kost het geen diesel.
zet op de boot een windgenerator en een elektrische motor dan kost het geen diesel.
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 19:03
- Echte naam: sjoerd
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 24 sep 1999
- Kilometerstand: 493.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Enkhuizen
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Zeilen kost geen brandstof, zo is het. Een jaar of 10 geleden zijn we de atlantische oceaan overgevaren met ons gezin. Uiteindelijk kom je dan ik lange stukken windstil weer terecht en wil je wel door kunnen varen, zie bv https://youtu.be/O4Zvx1Q9iTs
Komend jaar denken we ook weer wat verder te gaan varen, Biskaje oversteken en de atlantic naar Azoren. Ook dan kom je windstiltes tegen waarin je door wilt varen. DIt nog los van haven-in en haven uit EN manouvreren tijdens ankeren etc.
Aanboord zijn we altijd bezig met hoeveelheid stroom, diesel en water. Tijdens meerdaagse tochten draaien we af en toe ook de diesel om de accus bij te vullen.
Al met al is de diesel dus toch belangrijk. Als ik rustig vaan dan doe ik ongeveer 5 km/liter. Niet slecht voor een boot die volgeladen ongeveer 10 ton weegt.
Komend jaar denken we ook weer wat verder te gaan varen, Biskaje oversteken en de atlantic naar Azoren. Ook dan kom je windstiltes tegen waarin je door wilt varen. DIt nog los van haven-in en haven uit EN manouvreren tijdens ankeren etc.
Aanboord zijn we altijd bezig met hoeveelheid stroom, diesel en water. Tijdens meerdaagse tochten draaien we af en toe ook de diesel om de accus bij te vullen.
Al met al is de diesel dus toch belangrijk. Als ik rustig vaan dan doe ik ongeveer 5 km/liter. Niet slecht voor een boot die volgeladen ongeveer 10 ton weegt.
Audi A2 blauw youngtimer
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Mooi werk, Sjoerd. Ik vaar zelf niet, maar lijkt me een heerlijke ervaring en dan ook nog zulke mooie tochten.
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Een (super) jacht van 70 meter gebruikt 500 liter brandstof per uur! Da's dan puur op de motor en zonder zeil hè. Uurtje ergens naar toe varen, uurtje terug, dat kost dan 1.250 euro aan diesel... Prijzige tochtjes zijn dat. Nou zal iemand met zo'n jacht daar niet wakker van liggen, maar toch... "Gooi je geld maar in het water" is een gezegde en dat komt niet zomaar uit de lucht vallen
Zo ben ik al blij met m'n laptopje...
Repareer op tijd m'n fiets...
En bovendien, gelukkig word je op een andere manier...
Zo ben ik al blij met m'n laptopje...
Repareer op tijd m'n fiets...
En bovendien, gelukkig word je op een andere manier...
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Oh man Echt gaaf Sjoerd
Om met zo'n kleine zeiljacht effe over te steken over de atlantic, man dan heb je lef hoor.
Dat ding is vast langer dan 10 meter en hartstikke zeewaardig, maar toch
Om met zo'n kleine zeiljacht effe over te steken over de atlantic, man dan heb je lef hoor.
Dat ding is vast langer dan 10 meter en hartstikke zeewaardig, maar toch
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 19:03
- Echte naam: sjoerd
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 24 sep 1999
- Kilometerstand: 493.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Enkhuizen
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Hi Foppe,
Ook erg leuk om te doen en om voor te bereiden. 40 jaar geleden maakte ik mijn eerste oversteek, sindsdien ben ik altijd blijven zeilen en op zoek geweest naar leuke manieren om samen met mijn gezin te varen. Ik kijk er nu al naar uit om volgend jaar richting noord Spanje te varen. Wat me ook aanspreekt is het feit dat je heel erg hands-on aan de slag bent en dat je uiteindelijk zelf de verantwoordelijkheid hebt. Nog steeds wel iedere keer als ik de zee op vaar de adrenaline en bij de aankomst ook de kick dat het weer gelukt is.
Ook erg leuk om te doen en om voor te bereiden. 40 jaar geleden maakte ik mijn eerste oversteek, sindsdien ben ik altijd blijven zeilen en op zoek geweest naar leuke manieren om samen met mijn gezin te varen. Ik kijk er nu al naar uit om volgend jaar richting noord Spanje te varen. Wat me ook aanspreekt is het feit dat je heel erg hands-on aan de slag bent en dat je uiteindelijk zelf de verantwoordelijkheid hebt. Nog steeds wel iedere keer als ik de zee op vaar de adrenaline en bij de aankomst ook de kick dat het weer gelukt is.
Audi A2 blauw youngtimer
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
- Jeroen
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 441
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 22:34
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 260.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Kobaltblau Metallic, 5F - LZ5Q
- Locatie: Haarlem
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Leuk een mede zeiler!
Mag ik vragen wat voor een type zeilboot je hebt?
Ik had een Norlin 37. Engeland, solo Denemarken. Jeugddroom was solo de wereld rond.
In de praktijk bleek alleen niks aan. Te gek dat het je lukt je gezin te motiveren!
Houd je wellicht een blog bij van de avonturen?
Mag ik vragen wat voor een type zeilboot je hebt?
Ik had een Norlin 37. Engeland, solo Denemarken. Jeugddroom was solo de wereld rond.
In de praktijk bleek alleen niks aan. Te gek dat het je lukt je gezin te motiveren!
Houd je wellicht een blog bij van de avonturen?
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 19:03
- Echte naam: sjoerd
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 24 sep 1999
- Kilometerstand: 493.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Enkhuizen
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Contest 36S, lig in ENkhuizen naast een Norlin (De Westfries). http://www.sailingcamelot.nl
Audi A2 blauw youngtimer
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
- Jeroen
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 441
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 22:34
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 260.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Kobaltblau Metallic, 5F - LZ5Q
- Locatie: Haarlem
Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?
Dank.
Leuke site, vaar lezend even mee!
Mooie hobby, vooral ook het onderhoud, heerlijk klussen. Dat mis ik wel.
Ooit nog een oude Contessa 32 op de kop tikken...
Leuke site, vaar lezend even mee!
Mooie hobby, vooral ook het onderhoud, heerlijk klussen. Dat mis ik wel.
Ooit nog een oude Contessa 32 op de kop tikken...