Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Alle Modificaties, tweaks & verbeteringen die je maar kan verzinnen om je verbruik te verlagen aan je 3L!

Moderator: reichbus

Gebruikersavatar
jos_br
Bevriend 3L garagebedrijf
Bevriend 3L garagebedrijf
Berichten: 315
Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door jos_br »

Ga dit nu in de Race Golf V proberen en er zelfs een apart programma voor laten maken. Deze brandstof heeft notabene een cetaangetal van 75!

Gister een hier klant die zijn tank leeg had en compleet gevuld met deze brandstof, je ruikt niet eens meer de diesellucht (meer een kaars...) en het lijkt erop dat de auto vlotter reageert op het gaspedaal.

Jos.
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door Bresjee99 »

Kun je dat zo in je dieseltank gooien?
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
jos_br
Bevriend 3L garagebedrijf
Bevriend 3L garagebedrijf
Berichten: 315
Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door jos_br »

Bresjee99 schreef:Kun je dat zo in je dieseltank gooien?
Het is "gewone" dieselolie.

Jos.
Gebruikersavatar
Buzz_4stroke
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 439
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:23
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 mar 2002
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Flash Rood - LP3G
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Leeuwarden

Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door Buzz_4stroke »

Geen ervaringen mee, wel heb ik het voornemen om de volgende tank te vullen met het GTL-goedje. Op diverse fora al gelezen dan de motor er stiller van loopt en dat het iets zuiniger zou zijn. Zal in ieder geval de resultaten hier wel posten...
Afbeelding HIER staat mijn topic.
muurman

Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door muurman »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cetaangetal

maaaar dit gaat dus over dik een week ook in mijn auto?
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door Nietsnut »

Nico's biodiesel heeft een cetaanwaarde van 71 volgens mij.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
BoksD5
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 apr 2014, 20:00
Echte naam: René
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Roermond

Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door BoksD5 »

Kort samen gevat, hoe hoger het cetaan getal hoe beter..en zuiniger? Ik ben benieuwd naar de resultaten!
<scirDSL> I hated going to weddings. All the grandmas would poke me saying "You're next".
They stopped that when I started doing it to them at funerals.
Gebruikersavatar
Buzz_4stroke
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 439
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:23
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 mar 2002
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Flash Rood - LP3G
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Leeuwarden

Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door Buzz_4stroke »

Allen,

Afbeelding

Vanmiddag de tank volgegooid met GTL, in Leeuwarden verkrijgbaar en ook redelijk op de route van/naar het werk.

Afbeelding

Prijs valt nog mee, ongeveer 9 cent duurder dan reguliere diesel.

Afbeelding

Verbruik kan ik nog niets over zeggen, wat ik wel kan melden is dat ik met een decibelmeter het motorgeluid heb gemeten. Voor de tankbeurt met warme motor produceerde het blokje 85 à 86 decibel (gemeten op straat onder het motorblok). Na een aantal km met volle tank GTL nog eens gemeten en waarrempel meet ik 82 à 83db!!
Afbeelding HIER staat mijn topic.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door Nietsnut »

Heb je het meettoestel op dezelfde plak gehouden met de tweede meting?

Wat zijn de specs volgens Firezone van GTL eigenlijk?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Buzz_4stroke
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 439
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:23
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 mar 2002
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Flash Rood - LP3G
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Leeuwarden

Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door Buzz_4stroke »

Meetoestel (lees telefoon met db app) op dezelfde plek gehouden..
Firezone = Salland oil = volgens mij afnemer van Shell geeft geen specs, heel veel staat wel op http://wikimobi.nl/wiki/index.php?title=Gas_to_Liquid
Afbeelding HIER staat mijn topic.
Gebruikersavatar
Rasselman
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 243
Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:41
Echte naam: Wesley
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 15 okt 2001
Kilometerstand: 260.604
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: 100% biodiesel

Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door Rasselman »

BoksD5 schreef:Kort samen gevat, hoe hoger het cetaan getal hoe beter..en zuiniger? Ik ben benieuwd naar de resultaten!
Hoe hoger het cetaan getal, Des te sneller ontbrand het.
Dus als je bijvoorbeeld een laag cetaan getal hebt dan zorgt dit voor een "lang durige" ontbrandingsuitstel (oftewel vertraging).
Echter heeft dit er nog niet mee te maken of je zuiniger gaat rijden of niet.


Daar heeft de energie van de ontbranding weer de grootste hand in oftewel BTU (de Energie die in de brandstof zit).

Cetaan getal van Conventionele diesel ligt rond de 40/45 waarbij het bij Biodiesel en/of GTL Tussen de 70 en 80 zit zeg maar.
Als je dit simpel bekijkt betekend het dus dat als je met Bio of GTL rijdt een makkelijkere/snellere verbranding hebt echter bepaald de BTU de kracht van de verbranding en hiermee dus het verbruik want als je minder brandstof moet inspuiten voor dezelfde kracht van de inspuiting betekend dat brandstofbesparing.

BTU van Diesel 1823,75 BTU / Km
BTU van BIo 1661,87 BTU / KM

Hierin zie je dus dat de kracht van de ontbranding van conventionele diesel hoger ligt dan die van bio dat is echter ook de reden dat je iets meer verbruikt op Bio dan op gewone Diesel en hierdoor in princiepe dus ook minder vermogen of je dit echter merkt is een 2de vooral met de orginele 61paarden ;)
Lupo 1.2TDI Reflex Zilver =Airco, Stuurbekrachtiging, Centrale vergrendeling, CC + 87pk 180NM
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.
Gebruikersavatar
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: Váraszó

Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door Willemvee »

Dan zou je motor dus, bij een lager cetaangehalte, anders afgesteld moeten worden?
Niet dat ik ik er verder verstand van heb hoor, ik heb alleen ervaring met Liquid to gas: :obscene-drinkingdrunk:
En de laatste ecologische footprint waar ik me druk over gemaakt heb, was die van een beer hier achter in het bos. 27 centimeter groot...
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door 3L-Emiel »

Niks wat een 308 niet kan fixen als je last van hem krijg
Gebruikersavatar
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: Váraszó

Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door Willemvee »

Ze zijn beschermd. En voor het eerst sinds 1920 weer aanwezig in Hongarije. En dan uitgerekend in dit dorp... In de krant zijn inmiddels richtlijnen verschenen. Geen oogcontact maken, niet gaan rennen, geen flauwe liedjes zingen over twee beren die broodjes smeren, dat soort dingen.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Gebruikersavatar
Rasselman
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 243
Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:41
Echte naam: Wesley
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 15 okt 2001
Kilometerstand: 260.604
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: 100% biodiesel

Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door Rasselman »

Moeten is dwang maar om het meeste rendement eruit te halen zou de brandstof eerder ingespoten moeten worden bij een lager cetaan getal inderdaad ;)
Alleen is dit niet altijd mogelijk omdat hij dan kan gaan kloppen, Tevens hoe hoger het cetaangetal des te beter af te stellen omdat de vertraging van de ontsteking van des betreffende brandstof beperkt blijft
Lupo 1.2TDI Reflex Zilver =Airco, Stuurbekrachtiging, Centrale vergrendeling, CC + 87pk 180NM
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.
Gebruikersavatar
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: Váraszó

Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door Willemvee »

Kortom, eigenlijk zou een auto zich moeten kunnen instellen op de brandstof die er in gaat? Dus diesel, bio-diesel, PPO, dit spul, het zou zo moeten zijn dat je boordcomputer dat ziet en dan de software aanpast.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door Riggard »

Willemvee schreef:Kortom, eigenlijk zou een auto zich moeten kunnen instellen op de brandstof die er in gaat? Dus diesel, bio-diesel, PPO, dit spul, het zou zo moeten zijn dat je boordcomputer dat ziet en dan de software aanpast.
BMW motoren doen dit al, afhankelijk van de brandstofkwaliteit wordt het ontstekingstijdstip bepaald. Maar dat gaat dan natuurlijk om benzine.
Gebruikersavatar
jos_br
Bevriend 3L garagebedrijf
Bevriend 3L garagebedrijf
Berichten: 315
Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door jos_br »

De eerste metingen met een origineel 100pk naar 200pk getunde Golf IV geven aan dat er meer brandstof (1:16>1:14) verbruikt wordt, de motor onderin sterker en stiller is maar het vermogen bovenin minder is, topsnelheid is lager. Lijkt erop dat ofwel de energetische waarde een rol speelt of er met een software aanpassing getest dient te worden.

Jos.
Gebruikersavatar
Rasselman
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 243
Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:41
Echte naam: Wesley
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 15 okt 2001
Kilometerstand: 260.604
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: 100% biodiesel

Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door Rasselman »

Riggard schreef:
Willemvee schreef:Kortom, eigenlijk zou een auto zich moeten kunnen instellen op de brandstof die er in gaat? Dus diesel, bio-diesel, PPO, dit spul, het zou zo moeten zijn dat je boordcomputer dat ziet en dan de software aanpast.
BMW motoren doen dit al, afhankelijk van de brandstofkwaliteit wordt het ontstekingstijdstip bepaald. Maar dat gaat dan natuurlijk om benzine.

Dat klopt,
tegenwoordig worden alle benzine motoren gecontroleerd op ontsteking ed.
Het is al zo erg dat bijv. een polo tsi 60x per krukas omwenteling de vertraging/versnelling van de krukas wordt gemeten hierdoor kan het motormanagement de maximale prestaties uit de kwaliteit van de brandstof produceren doordat hij hem nog nacontroleerd ook.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jos,

Dat klopt precies met wat ik eerder dit topic heb gemeld.
Cetaan getal is hoger,
BTU is lager (kracht van de verbranding)
Lupo 1.2TDI Reflex Zilver =Airco, Stuurbekrachtiging, Centrale vergrendeling, CC + 87pk 180NM
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.
Gebruikersavatar
Buzz_4stroke
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 439
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:23
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 mar 2002
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Flash Rood - LP3G
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Leeuwarden

Re: Gas-to-Liquid, iemand hier ervaring mee?

Bericht door Buzz_4stroke »

jos_br schreef:De eerste metingen met een origineel 100pk naar 200pk getunde Golf IV geven aan dat er meer brandstof (1:16>1:14) verbruikt wordt, de motor onderin sterker en stiller is maar het vermogen bovenin minder is, topsnelheid is lager. Lijkt erop dat ofwel de energetische waarde een rol speelt of er met een software aanpassing getest dient te worden.

Jos.
In principe is onderin meer kracht dus beter, aangezien de Lupo behoorlijk vlot al opschakelt naar de volgende versnelling.
Het verbruik ga ik bijhouden, wel wordt binnenkort de complete filterboel ook nog vernieuwd aangezien dit niet in de historie van de auto terug te vinden is.
Afbeelding HIER staat mijn topic.
Plaats reactie

Terug naar “Eco modding”