Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

De Lupo 3L in de media, publicaties in print / op TV / YouTube, you name it!
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door 3L-Dnadave »

Waar we 3 jaar geleden schreven over "angst voor hoge km standen" -en daar destijds eigenlijk 250.000km mee bedoelden- , tikken de meeste 3L's nu zeker de 3 , 3.5 of 4 ton barriere door. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Voor de mensen met een lage km stand: bij welke km stand doe je je 3L weg omdat je het te hoog vindt? Voor de mensen met een hoge km stand: hoelang blijf je daar nog mee rondrijden? Hoeveel geld aan onderhoud stop je nog in een 3L met 3 / 4 ton op de teller? En voor de mensen die een 3L willen kopen.....hoeveel km is teveel km?
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
framir
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 jan 2014, 20:27
Echte naam: Frans
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 301.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: land van altena

Re: Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door framir »

Ik weet niet wat een te hoge stand is, mijne heeft nu bijna 260.000km gedraaid en loopt nog als een zonnetje. Dus ik hou hem voorlopig nog wel even.
Ook omdat ik er toch wel wat in geïnvesteerd heb, en je er nu bijna "niets" meer voor terug krijgt.
Wordt de afschrijving toch wel hoog.
Dus ik denk dat ik, ook als er een keer hogere kosten aan komen, hem niet zo maar weg doe.
Is denk ik ook wel afhankelijk hoe er mee gereden is en hoe hij onderhouden is geweest.
En aan andere auto's kunnen ook hoge kosten komen, laatste beurt van de Fiat Ulysse (die we nu dus niet meer hebben) was ook bijna 2000 Euro bij ca 250.000 km
Lupo 3L 2000, Renault Scenic
Gebruikersavatar
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: Váraszó

Re: Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door Willemvee »

Ik denk dat goed onderhoud alles is. En ja, dan heb je af en toe kosten. Maar in Amsterdam rijden genoeg diesels als taxi rond, met meer dan een miljoen kilometer op de teller. Zonder dat de eigenaar denkt 'nu wordt het goedkoper om hem weg te doen en een andere te nemen'.
Ik denk dat je eerder op dingen zou moeten letten als een omhoog lopend olie gebruik en compressieverlies als indicatie dat hij begint te slijten, dan dat je naar de kilometerstand moet kijken.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Gebruikersavatar
Wolf
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1174
Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
Echte naam: Dirk
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 03 jan 2005
Kilometerstand: 257.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe !
Contacteer:

Re: Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door Wolf »

Een hoge stand van mijn Lupo zou ik geen probleem vinden. Ik weet wie de 1e eigenaar is en ik weet wat er inmiddels aan de auto gedaan is. Voor mijn eigen auto zou ik dus nu geen grens stellen aan de kosten voor onderhoud. Geen verrassingen dus. Als ik nu een andere zou moeten kopen zou ook de historie weer belangrijk zijn. Als ik een net exemplaar met 300K waarvan de historie duidelijk is zou kunnen kopen voor een scherpe prijs, dan zou ik daar geen moeite mee hebben.

Kortom als ik een duidelijke inschatting kan maken van de risico's en de te verwachten kosten, dan hoeft een hoge kilometerstand geen probleem te zijn. Voor mij geldt wel hoe hoger de kilometerstand, hoe lager de waarde van de auto ook al zou er net een nieuwe bak en koppeling onder zitten, maar dat is mijn persoonlijke opvatting.
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375



Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij :cry:
Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1147
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door Rick-3L »

Persoonlijk vindt ik het een do!

Lage standen:
- kunnen teruggeklokt zijn
- weinig mee gereden en vaak veel minder onderhoud
-korte afstanden mee gereden, veel schakelingen.

Hoge standen:
-mensen die veel rijden zorgen over het algemeen beter voor de auto dan iemand waarvoor deze niet echt nodig is.
- vaak veel snelweg kilometers
- en een stukje trots :mrgreen:

-Rick
Gebruikersavatar
macowi
3L Makker
3L Makker
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:58
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 421.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Planetsilver - LR7V

Re: Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door macowi »

Elke kilometer die je erbij rijdt met een hoge kilometerstand geeft een kick ;-)
Over afschrijving hoef je je dan ook niet meer druk te maken, dat is nihil t.o.v. eentje met 100.000 km. En als je je buurman vertelt dat 'deze Lupo bijna 4 ton heeft gereden' kijkt ie je meewarig aan: dat kan toch niet, hij is zo netjes? :mrgreen:

Voor mij maakt het niet dat de auto een hoge kilometerstand heeft. Goed onderhoud is wel belangrijk, en het lijkt wel dat hoe meer km's je erop hebt staan hoe fijner de auto gaat rijden :grin:

Wel kan ik - terugkijkend - zeggen dat je tussen de 250-350dkm relatief meer onderhoudskosten aan de auto hebt (dat had ik tenminste en zal vast ook voor iedere auto anders zijn), zoals de versnellingsbak, koppeling, alle wiellagers, een pompverstuiver, beide aandrijfassen waarvan 1 tijdens het rijden geknapt, schokdempers, electronica probleempjes. De laatste 40.000 km weer vrijwel niets.

Wanneer ik de 3L weg doe? Totdat de motor ermee ophoudt.. want dan is de kick van een hoge kmstand ook weg.
ex-eigenaar VW Lupo 1998 1.0 - blauw
ex-eigenaar VW Lupo 2000 1.7 SDI - zwart
ex-eigenaar VW Lupo 1.2. TDI 3L 2000 - jazzblue
VW Lupo 1.2. TDI 3L 2000 - planetsilver 422.000 km
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door 3L-Dnadave »

macowi schreef: Wanneer ik de 3L weg doe? Totdat de motor ermee ophoudt.. want dan is de kick van een hoge kmstand ook weg.
Dit ben ik met je eens!
Ik ben bereid er vanalles aan schakeldelen aan te vervangen, maar de motor moet wat mij betreft gewoon de originele zijn; anders ben ik niet meer trots op de km stand.
ookal kost een motor(swap) tegenwoordig nie zoveel meer.....de lol is er dan gewoon vanaf.
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
RichardS_3L
3L Makker
3L Makker
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 mei 2014, 09:54
Echte naam: Richard Schouteren
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0-12-2000
Kilometerstand: 554.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Stavenisse

Re: Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door RichardS_3L »

3L-Dnadave schreef:ookal kost een motor(swap) tegenwoordig nie zoveel meer.....
Wat kost zoiets tegenwoordig? Iemand enig idee revisie of 2e-hands of misschien zelfs nieuw al is dat denk ik niet zo interessant.
Gebruikersavatar
Niek
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
Echte naam: Nicolaas Simon
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 368000
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door Niek »

RichardS_3L schreef:
3L-Dnadave schreef:ookal kost een motor(swap) tegenwoordig nie zoveel meer.....
Wat kost zoiets tegenwoordig? Iemand enig idee revisie of 2e-hands of misschien zelfs nieuw al is dat denk ik niet zo interessant.
Revisie is volgens VW niet mogelijk. Waarom? Zodra de krukas wordt gedemonteerd verliest het carter zijn vormvastheid (*). VW zegt dat het "short block" (ondercarter met krukas/drijfstangen/zuigers) dan vervangen moet worden. Een short block gaat over de toonbank voor om en nabij de 2 mille. Voor dat geld kun je je normaal gesproken een blok behoorlijk laten reviseren.

* => Persoonlijk heb ik hier probleem met dat vormvastheid-verhaal, want dat zou betekenen dat de krukas tot het moment van demonteren de boel "in lijn" houdt, wat een aanzienlijke belasting op onder meer de lagerschalen zou betekenen. Om maar te zwijgen van het risico op krukasbreuk. Eerder denk ik dat het lijnboren van de lagervlakken en het cilinderhonen onder voorspanning gebeurt, maar wat dit voor consequenties heeft voor demontage na een X aantal kilometers is mij niet duidelijk.

Als iemand een oud en versleten blok heeft liggen, zou ik dat graag na demontage nameten met hulp van een revisiebedrijf. En dan onderzoeken wat de (on)mogelijkheden zijn.

Het is eerder zo dat een oud blok juist spanningsvrij is, vanwege de vele temperatuurswisselingen die het heeft doorgemaakt. Dit is de reden dat BMW in de jaren '80 oude M10-onderblokken (4-in-lijn benzinemotor) gebruikte voor hun F1-turboblokken. Met deze blokken haalde BMW tot 1.200pk uit anderhalve liter cilinderinhoud! :handgestures-thumbup:
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland. :handgestures-thumbup:
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2649
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door Johan »

Op een ander forum wordt gesproken over een A2 3L met ongeveer een miljoen km op de teller.
Citaat: >Ik ken iemand die geen lid is van dit forum maar wel een A2 3L heeft met meer dan 1.000.000 op de klok en nog steeds met de originele motor rondrijdt. <
peterpan
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 324
Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
Echte naam: Peter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 211.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Brandstof: Normale diesel

Re: Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door peterpan »

Ik heb mijn 3L pas een maand, redelijk lage km-stand. De enige reden die ik nu kan bedenken is dat ik hem ooit inruil voor een full-option en niet omdat de km-stand (te) hoog wordt.
Gr,
Peter
Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1147
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door Rick-3L »

Johan schreef:Op een ander forum wordt gesproken over een A2 3L met ongeveer een miljoen km op de teller.
Citaat: >Ik ken iemand die geen lid is van dit forum maar wel een A2 3L heeft met meer dan 1.000.000 op de klok en nog steeds met de originele motor rondrijdt. <
Die verdient een 1.2 eremedaille

-Rick
Gebruikersavatar
Bendert
3L Maat
3L Maat
Berichten: 196
Lid geworden op: 25 feb 2014, 19:14
Echte naam: Martijn
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 498.400
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Groningen

Re: Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door Bendert »

Ik heb een 3L met een gemiddelde Km stand. Ik heb veel onderhoud gehad na aanschaf en vooral rond de 2,5 ton. Als je doorrekent hoeveel je kwijt bent aan onderhoud en dat vergelijkt met verbruik ben ik niet duurder uit dan met een andere auto. Ik heb inmiddels genoeg geld staan voor onderhoud. Er rammelt achter wat en olie, distributie en volledige remmerij voor moet binnenkort worden vervangen. Dat zijn echter kosten die je bij elke auto hebt. 3L specifiek is alles in orde na alles te laten hebben vervangen bijna. Ik zou er dus zeker mee doorrijden. Voorheen zou ik op zoek naar een auto met een lage km-stand maar ook daar kun je flink stuk lopen op onderhoud. Ik houdt me bij mijn onderschrift en durf de volgende keer weer een auto met een hoge stand te kopen mits de onderhoudsgeschiedenis van een behoorlijke tijd aanwezig is.
"Je hebt meer aan goed onderhoud van een auto dan een jongere auto met minder kilometers kopen."
Gebruikersavatar
Mat
3L Makker
3L Makker
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 jun 2014, 11:39
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Noord-Holland

Re: Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door Mat »

Ik vind het ook een do.

Km stand zegt mij niet zoveel, als een auto 10x 10 km rijdt slijten bepaalde delen veel sneller dan wanneer deze in 1x 100 km rijdt. Veel mensen zijn bang voor hoge km standen en denken dat daar veel onderhoud bij komt kijken. Veel delen gaan gewoon een onbepaald aantal km's mee en hoeveel dit is, is afhankelijk van rijgedrag, rij omgeving, afstanden en misschien wel een beetje geluk. Zaken als bijvoorbeeld wiellagers, die kunnen bij 150, 300 of 450 de geest geven, zo kan je voor een duurdere auto gaan met maar 150 dkm op de teller ipv. een met 300 dkm en toch dezelfde dingen tegen komen.

Wat ik bij mijn auto's heb geleerd; onderhoud én de onderhoudsgeschiedenis is alles. (welke ik tevens niet had)
Lupo 3L TDI 1.2 2000
muurman

Re: Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door muurman »

Doe mij maar een eerlijke auto met hoge km stand. Die hebben dan ook vaak meer lange afstanden gereden wat minder slijtage geeft als korte ritjes.
RichardS_3L
3L Makker
3L Makker
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 mei 2014, 09:54
Echte naam: Richard Schouteren
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0-12-2000
Kilometerstand: 554.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Stavenisse

Re: Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door RichardS_3L »

Ik heb er op moment 457k opstaan, alles orgineel op de geleidebus en het gangsteller heuveltje na (zat spel op, handig opgelost in Dieverbrug voor paar tientjes).

Zal niet raar opkijken als er binnenkort iets versleten is maar tot nu toe geen enkel probleem. Olie en diesel verbruik ook gelijk na al die km's.
Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door Joch3m »

Zit ook over de 400.000km, afgelopen jaren heel wat geld in gestopt qua onderhoud maar ook upgrades. Mocht de motor ooit overlijden dan zoek ik gewoon een blok uit een sloopauto die ik erin zet. Deze worden nl steeds goedkoper. Mocht ik een blok met een bewezen lage km stand tegen komen dan koop ik deze meteen op.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1147
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door Rick-3L »

Ik wil juist zo lang mogelijk doorgaan met het huidige blok, dan maar de nodige kosten.
Prestige kwestie!

-Rick
Gebruikersavatar
Lupo2002
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1081
Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
Echte naam: Call me Issy
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 nov 2002
Kilometerstand: 275000
Transmissie: Automaat
Kleur: Ravenna Blue - LA5W
Brandstof: Normale diesel

Re: Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door Lupo2002 »

Ik ga gewoon rijden met het beest totdat ik er "genoeg" van heb en de prijs accepteren voor wat ie waard is als ik hem wegdoe,
Je 3L inruilen voor een ander 3L is gewoon stom vooral als er niks mis mee is behalve een (te) hoge KM-Stand.
Goeie onderhoud en normaal rijden doet wel eens wonderen :grin:
Gebruikersavatar
Mark
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 323
Lid geworden op: 19 jan 2014, 18:34
Autotype: Overige autotypes
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Duiven

Re: Een 3L met hoge km stand; do or don't ?

Bericht door Mark »

Houden, totdat ie er letterlijk mee ophoud. Dat heb ik met altijd over m'n eerste 3L gezegd en nu ook over de huidige. Waarom zal ik hem van de hand doen voor een paar knaken, terwijl ik er weet ik veel wat mee hebt meegemaakt en in heb geïnvesteerd? :snooty: De 500.000 aantikken is het doel, gelukkig ben ik pas net over de helft :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Lupo 3L algemeen / nieuws / weetjes / polls”