Dag allemaal!
Al een tijd lid van de groep. Ik ben sladjan en rij al een half jaar een lupo 3L moonsilver. Onlangs ben ik begonnen met de “nippeltruuc” en wil (uit interesse), kijken hoe ver ik kan komen met een volle tank + hoeveel km op de reserve kan gereden worden. Daarbij heb ik sinds kort een jerrycantje diesel gevult.
Nou weet ik dus dat met diesel het ontluchten een speciaal gevalletje is en wel problemen kan veroorzaken met filters/pomp etc. Heeft iemand daar ervaring mee? Zal de auto zonder problemen starten na het tanken?
Fijne jaarwisselling alvast!
Lupo brandstof ontluchtingsysteem
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 19 okt 2021, 20:07
- Echte naam: Sladjan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 04 jan 2002
- Kilometerstand: 240.764
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
Lupo brandstof ontluchtingsysteem
Inmiddels 282.000 KM
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2649
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Lupo brandstof ontluchtingsysteem
Als je bedoelt of je auto gelijk start als je je tank helemaal leeg hebt gereden, is het antwoord: nee
Het dieselfilter is dan leeg en moet je handmatig vullen dus niet doen (leegrijden)
Of bedoel je wat anders....
Het dieselfilter is dan leeg en moet je handmatig vullen dus niet doen (leegrijden)
Of bedoel je wat anders....
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 17 dec 2021, 12:20
- Echte naam: Paul
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 29 jul 2002
- Kilometerstand: 223.500
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Brilliantschwarz, A2 - L1P9
- Brandstof: Normale diesel
Re: Lupo brandstof ontluchtingsysteem
Hallo Stadjan,
het is mij overkomen dat ik aankwam bij de pomp en de auto een paar meter ervoor afsloeg. Ik rolde er precies voor. Als het een paar minuten eerder was gebeurd, zat ik op een provinciale weg zonder uitwijkmogelijkheid - niet echt een prettige situatie.. het starten na het tanken
Vrgr Paul
het is mij overkomen dat ik aankwam bij de pomp en de auto een paar meter ervoor afsloeg. Ik rolde er precies voor. Als het een paar minuten eerder was gebeurd, zat ik op een provinciale weg zonder uitwijkmogelijkheid - niet echt een prettige situatie.. het starten na het tanken
lukte met enige moeite toch wel. Op dit forum las ik dat resten in de tank problemen kunnen geven. Ik kan je dus niet aanraden om ‘leeg’ te rijden.
Vrgr Paul
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Lupo brandstof ontluchtingsysteem
In de tank zit een zeef die de ergste rotzooi tegenhoudt en het filter in de motorruimte is een groot papieren/vezel filter en houdt de rest tegen, ik zou me er niet druk over maken. Zelf heb ik hier onderzoek naar gedaan door https://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=50&t=634 de tank open te maken, te legen en met acticide schoon te maken inclusief de opvoermechaniek. Het filtersysteem is bijzonder goed en je kan er volledig op vertrouwen. Wat verder wat Johan zegt, eerst het brandstoffilter vullen als je echt leeg bent, maar pas wel goed op, want het zwarte kunststof is een keerklepventiel en zit met een borgveer vast, door de veer eruit te halen kan je de klep voorzichtig naar boven wurmen, maar hij is ook vrij snel stuk te maken als je niet voorzichtig genoeg bent. Dat ga je merken doordat er diesel uit zal ontsnappen ook al zie je zelf geen gaatje want het gaat om haarscheuren.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 19 okt 2021, 20:07
- Echte naam: Sladjan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 04 jan 2002
- Kilometerstand: 240.764
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Lupo brandstof ontluchtingsysteem
Als je tank leeg is geweest, dan kan je gewoon doorstarten. Het duurt een half minuut, of iets langer, maar hij slaat wel weer aan.
Het is misschien minder goed voor de startmotor, maar het kan op zich geen kwaad. Ik heb vaak genoeg de tank leeg gehad en heb er nooit problemen mee gehad.
Het is misschien minder goed voor de startmotor, maar het kan op zich geen kwaad. Ik heb vaak genoeg de tank leeg gehad en heb er nooit problemen mee gehad.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers