beste banden voor of achter.
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
beste banden voor of achter.
wat is beter, de beste banden voor of de beste banden achter?
- atg
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 710
- Lid geworden op: 25 jan 2014, 20:00
- Echte naam: arjan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 jan 2000
- Kilometerstand: 225.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Costa del katwijk
Re: beste banden voor of achter.
Daar zijn de meningen idd nog wat over verdeeld
Ik ben van mening dat de aandrijfwielen en de wielen waarmee je het hardste remt de betere banden moet hebben ,dus voor
Maar ik kan ook begrijpen dat iemand zegt dat ivm het lage gewicht achter en dus eerder zal gaan glijden ze juist daar de meeste grip willen hebben
Als je gaat glijden over de voorwielen heb je meer "controle" over de auto dan als je achterkant uitbreekt want dan ga je tollen en ben je weg
Maar mijn gevoel zegt VOOR
Ik ben van mening dat de aandrijfwielen en de wielen waarmee je het hardste remt de betere banden moet hebben ,dus voor
Maar ik kan ook begrijpen dat iemand zegt dat ivm het lage gewicht achter en dus eerder zal gaan glijden ze juist daar de meeste grip willen hebben
Als je gaat glijden over de voorwielen heb je meer "controle" over de auto dan als je achterkant uitbreekt want dan ga je tollen en ben je weg
Maar mijn gevoel zegt VOOR
I've found my friends
There in my head
There in my head
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
Re: beste banden voor of achter.
zo denk ik er ook over.
gaat hij achter uitbreken kun je er toch vaak niks meer aan doen.
gaat hij voor uitbreken dan kun je zelf nog heel veel doen, dus beste banden voor.
gaat hij achter uitbreken kun je er toch vaak niks meer aan doen.
gaat hij voor uitbreken dan kun je zelf nog heel veel doen, dus beste banden voor.
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 19:03
- Echte naam: sjoerd
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 24 sep 1999
- Kilometerstand: 493.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Enkhuizen
Re: beste banden voor of achter.
Met mijn Lupo ben ik twee winters geleden achter uitgebroken, ook de beste banden voor, Bij relatief lage snelheid op een groteweg oprit twee keer links rechts en uiteindelijk achterstevoren op de vluchstrook geeindigd. Meteen goede banden achterop gezet en geen problemen meer. Het is idd wel jammer dat je je bandjes aan de voorwielen oprijdt omdat de zaak dan voor eerder gaat glijden in boch of rotonde, maar dat is eenvoudig te corrigeren.
Zelf heb ik mijn winterbanden opgereden op de voorwielen, dus in het voorjaar doorrijden op de winterbaden. Achter heb je dan weinig slijtage en voor kun je doorrijden totdat ze op zijn.
Zomerbanden idem: ik zet de beste achter.
Ik rijd niet idioot hard maar rijd op grotewegbochten vaak wel op de linkerbaan met het verkeer mee. Ik merk dat je bij de lupo zonder stuurbekrachtging prima aanvoelt als je voor tegen de grens zit. Omdat ik vrij veel KM's rij heb ik al snel weer goede banden.
Overigens heb ik op mijn andere auto's idd de beste banden voor gehad, vooral ivm aquaplaing en remmen. Dit bij zowel achterwiel aandrijvers (ALfa 74/BMW 3) voorwielaandrijvers en de Landrovers.
Sjoerd
Zelf heb ik mijn winterbanden opgereden op de voorwielen, dus in het voorjaar doorrijden op de winterbaden. Achter heb je dan weinig slijtage en voor kun je doorrijden totdat ze op zijn.
Zomerbanden idem: ik zet de beste achter.
Ik rijd niet idioot hard maar rijd op grotewegbochten vaak wel op de linkerbaan met het verkeer mee. Ik merk dat je bij de lupo zonder stuurbekrachtging prima aanvoelt als je voor tegen de grens zit. Omdat ik vrij veel KM's rij heb ik al snel weer goede banden.
Overigens heb ik op mijn andere auto's idd de beste banden voor gehad, vooral ivm aquaplaing en remmen. Dit bij zowel achterwiel aandrijvers (ALfa 74/BMW 3) voorwielaandrijvers en de Landrovers.
Sjoerd
Audi A2 blauw youngtimer
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: beste banden voor of achter.
Mijn bandenboer adviseert ook beste banden op de aangedreven wielen. Bij een Mercedes dus achterop.
- jos_br
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: beste banden voor of achter.
Het heeft dus niets met de aangedreven wielen te maken. Het gaat erom dat juist de achterkant van een auto de auto bestuurd. Iedereen die weleens met een heftruck gereden heeft weet wat deze achterkant met een relatief kleine stuuruitslag doet. Wanneer het achter dus mis gaat omdat daar de slechte banden gemonteerd zijn kun je dit nauwelijks nog corrigeren. Andersom gaat dit dus wel, met een goed profiel achter gebeurt er al niet snel iets. Voor kun je dus met een slecht profiel nog genoeg herstellen zonder dat de achterkant dan voorbij komt.reichbus schreef:Mijn bandenboer adviseert ook beste banden op de aangedreven wielen. Bij een Mercedes dus achterop.
Jos.
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 19:03
- Echte naam: sjoerd
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 24 sep 1999
- Kilometerstand: 493.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Enkhuizen
Re: beste banden voor of achter.
Dat is exact de reden waarom ik ook de beste banden achter heb. Ik kan je melden dat een Lupo echt mes-scherp uitbreekt en als ie achter gaat dan wordt het wel een uitdaging om de auto op te vangen, mij is het niet helemaal gelukt (wel kunnen voorkomen dat ik van het talud af slipte). Als de auto bij de voorwielen gaat glijden dan volstaat over het algemeen even van het gas afgaan om de zaak te corrigeren.
Gevoelsmatig is het natuurlijk lekkerder om voor de beste banden te hebben, dat snap ik ook wel. Objectief gesproken zal ik dat zeker in de winter niet doen.
Sjoerd
Gevoelsmatig is het natuurlijk lekkerder om voor de beste banden te hebben, dat snap ik ook wel. Objectief gesproken zal ik dat zeker in de winter niet doen.
Sjoerd
Audi A2 blauw youngtimer
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
-
- Goede 3L vriend
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 03:08
- Echte naam: Rob
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 feb 2000
- Kilometerstand: 329.035km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: 100% biodiesel
- Locatie: Dodewaard
Re: beste banden voor of achter.
Ondanks dat ik regelmatig een heftruck bestuur en weet hoe snel het uit kan breken heb ik hier de bestebanden voorop liggen.
Ik ben nog opgevoed met het feit dat je de snelheid aan moet passen aan de weersomstandigheden, iets wat men tegenwoordig niet meer lijhkt te kunnen.
In de 30 jaar dat ik auto rijdt pas 1x een probleem gehad met banden, maar semi-slicks in een hoosbui is dan ook niet de beste keuze
In Nederland is het hoofdzakelijk nat en als je dan over aquaplanen praat dan heb ik voor graag grip om te kunnen blijven sturen.
Maar met mijn rijstijl is het eigenlijk nooit een probleem
Ik ben nog opgevoed met het feit dat je de snelheid aan moet passen aan de weersomstandigheden, iets wat men tegenwoordig niet meer lijhkt te kunnen.
In de 30 jaar dat ik auto rijdt pas 1x een probleem gehad met banden, maar semi-slicks in een hoosbui is dan ook niet de beste keuze
In Nederland is het hoofdzakelijk nat en als je dan over aquaplanen praat dan heb ik voor graag grip om te kunnen blijven sturen.
Maar met mijn rijstijl is het eigenlijk nooit een probleem
I drive my car as I Q my meat ..... Low & Slow
Hyundai Ioniq Electric White 28kWh '18
Mazda MX6 2.5V6 KLZE antraciet '92 2x3cyl
Yamaha XJ 900 '92
Quest ligfiets
Hyundai Ioniq Electric White 28kWh '18
Mazda MX6 2.5V6 KLZE antraciet '92 2x3cyl
Yamaha XJ 900 '92
Quest ligfiets
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: beste banden voor of achter.
Nou Rob, ik pas mijn snelheid zeker aan de omstandigheden aan hoor, maar toch kun je niet altijd voorkomen dat je met 20 kilometer per uur omgekeerd op een rotonde staat als het sneeuwt. Die snelheid zorgde er dan wel weer voor dat er verder niets aan de hand was.
-
- Goede 3L vriend
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 03:08
- Echte naam: Rob
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 feb 2000
- Kilometerstand: 329.035km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: 100% biodiesel
- Locatie: Dodewaard
Re: beste banden voor of achter.
Wanneer hebben we hier in Nederland nu sneeuw
En dan nog durf ik te zeggen...past het overgrote deel van Nederland de snelheid niet aan..
En dan nog durf ik te zeggen...past het overgrote deel van Nederland de snelheid niet aan..
I drive my car as I Q my meat ..... Low & Slow
Hyundai Ioniq Electric White 28kWh '18
Mazda MX6 2.5V6 KLZE antraciet '92 2x3cyl
Yamaha XJ 900 '92
Quest ligfiets
Hyundai Ioniq Electric White 28kWh '18
Mazda MX6 2.5V6 KLZE antraciet '92 2x3cyl
Yamaha XJ 900 '92
Quest ligfiets
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
Re: beste banden voor of achter.
+1
waarom?
omdat ik zo vaak meemaak dat als het behoorlijk regent ze met een noodgang voorbij komen rijden.
ik zie met de ruitenwissers op hoogste stand zeer weinig vanwege de regen, zien die hard rijders meer dan mij? , hebben ze betere ruitenwissers dan mij ? , dacht het niet en toch racen ze maar door, dat noem ik geen lef hebben maar gevaarlijk rijgedrag.
de beste banden voor of achter, daar zijn de meningen over verdeeld.(voor mijn gevoel is dat nog steeds voor)
ik wil graag banden onder de auto die goed remmen op nat wegdek omdat het wegdek hier in nederland vaak nat is en de remweg dus langer dan bij droog weer.
ook moeten ze het water goed en snel kunnen afvoeren zodat ik als ik normaal rijd geen last van aquaplaning heb of krijg.
grip op droog wegdek vind ik dus minder belangrijk want ben geen hardrijder of bochten specialist.
hele brede banden vind ik ook uit den boze want die verlagen de druk van de auto op het wegdek dus met nat wegdek minder safe.
alles staat of valt natuurlijk met hoe je rijd in welke omstandigheden.
waarom?
omdat ik zo vaak meemaak dat als het behoorlijk regent ze met een noodgang voorbij komen rijden.
ik zie met de ruitenwissers op hoogste stand zeer weinig vanwege de regen, zien die hard rijders meer dan mij? , hebben ze betere ruitenwissers dan mij ? , dacht het niet en toch racen ze maar door, dat noem ik geen lef hebben maar gevaarlijk rijgedrag.
de beste banden voor of achter, daar zijn de meningen over verdeeld.(voor mijn gevoel is dat nog steeds voor)
ik wil graag banden onder de auto die goed remmen op nat wegdek omdat het wegdek hier in nederland vaak nat is en de remweg dus langer dan bij droog weer.
ook moeten ze het water goed en snel kunnen afvoeren zodat ik als ik normaal rijd geen last van aquaplaning heb of krijg.
grip op droog wegdek vind ik dus minder belangrijk want ben geen hardrijder of bochten specialist.
hele brede banden vind ik ook uit den boze want die verlagen de druk van de auto op het wegdek dus met nat wegdek minder safe.
alles staat of valt natuurlijk met hoe je rijd in welke omstandigheden.
- Pluto
- 3L Maat
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Kilometerstand: 333.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Jazzblue - LW5Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Fryslân
Re: beste banden voor of achter.
profieldiepte heeft alleen nut om water goed af te voeren, en grip te geven op onverhard terrein.
Op een droge weg kun je het beste met slicks rijden, dat geeft de meeste grip, water afvoeren kunnen die dingen niet, maar dat hoeft ook niet op een droge weg.
Als je op een kletsnatte weg rijdt, krijgen je voorbanden het meeste te verduren van het water, die moeten dus goed zijn, je achterbanden rijden een fractie van een seconde in het "droog"-gereden spoortje van je voorbanden aan en hoeven dus veel minder water af te voeren.
Ik denk dus dat je het hardst op een kletsnatte (rechte) weg kunt rijden met de beste banden vóór.
In bochten wordt het een ander verhaal, dan nemen de achterwielen een iets andere route dan de voorbanden, als je dan achter gaat drijven ben je meteen de controle kwijt.
Wat is dus het beste;
nieuwe banden voor en achter !
Op een droge weg kun je het beste met slicks rijden, dat geeft de meeste grip, water afvoeren kunnen die dingen niet, maar dat hoeft ook niet op een droge weg.
Als je op een kletsnatte weg rijdt, krijgen je voorbanden het meeste te verduren van het water, die moeten dus goed zijn, je achterbanden rijden een fractie van een seconde in het "droog"-gereden spoortje van je voorbanden aan en hoeven dus veel minder water af te voeren.
Ik denk dus dat je het hardst op een kletsnatte (rechte) weg kunt rijden met de beste banden vóór.
In bochten wordt het een ander verhaal, dan nemen de achterwielen een iets andere route dan de voorbanden, als je dan achter gaat drijven ben je meteen de controle kwijt.
Wat is dus het beste;
nieuwe banden voor en achter !
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: beste banden voor of achter.
Ik ga voor de beste banden voor en achter
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: beste banden voor of achter.
Hogere auto's en busjes hebben meestal wel wat meer zicht in de regen. Dat kan voor sommige personen een veiliger gevoel geven. Ondanks dat zie ik ze ook regelmatig met 130 voorbij komen suizen in de stromende regen, waar ik dan 90/100 over de rechterbaan rijdt...lupocor schreef:+1
waarom?
omdat ik zo vaak meemaak dat als het behoorlijk regent ze met een noodgang voorbij komen rijden.
ik zie met de ruitenwissers op hoogste stand zeer weinig vanwege de regen, zien die hard rijders meer dan mij? , hebben ze betere ruitenwissers dan mij ? , dacht het niet en toch racen ze maar door, dat noem ik geen lef hebben maar gevaarlijk rijgedrag.
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
-
- 3L Buddy
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 03 jun 2015, 11:04
- Echte naam: Chris
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 22 sep 2000
- Kilometerstand: 240.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Softblue - LR5A
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Eindhoven
Re: beste banden voor of achter.
Het scheelt ook of je een nieuwe/luxere auto hebt.Bresjee99 schreef:Hogere auto's en busjes hebben meestal wel wat meer zicht in de regen. Dat kan voor sommige personen een veiliger gevoel geven. Ondanks dat zie ik ze ook regelmatig met 130 voorbij komen suizen in de stromende regen, waar ik dan 90/100 over de rechterbaan rijdt...lupocor schreef:+1
waarom?
omdat ik zo vaak meemaak dat als het behoorlijk regent ze met een noodgang voorbij komen rijden.
ik zie met de ruitenwissers op hoogste stand zeer weinig vanwege de regen, zien die hard rijders meer dan mij? , hebben ze betere ruitenwissers dan mij ? , dacht het niet en toch racen ze maar door, dat noem ik geen lef hebben maar gevaarlijk rijgedrag.
Met auto's van mijn werk is het goed mogelijk om 120 te rijden, met behoud van grip. En met dezelfde regen rijdt ik met mijn Lupo rij ik 100.
+ Goede banden, en winterbanden nu scheelt ook veel. En uiteraard werkende veiligheidssystemen.
3L het blijft toch speciaal.
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
Re: beste banden voor of achter.
en daar zit em nu net het probleem.
men denkt hard te kunnen rijden met veel water op de weg ,als het glad is omdat met allerlei systemen aan boord het tocht kan?
dus niet,die systemen grijpen in als het eigenlijk al te laat is , ze zorgen ervoor dat de impact niet zo groot is en als je geluk hebt voorkomen ze het ongeluk.
men denkt hard te kunnen rijden met veel water op de weg ,als het glad is omdat met allerlei systemen aan boord het tocht kan?
dus niet,die systemen grijpen in als het eigenlijk al te laat is , ze zorgen ervoor dat de impact niet zo groot is en als je geluk hebt voorkomen ze het ongeluk.
-
- 3L Buddy
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 03 jun 2015, 11:04
- Echte naam: Chris
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 22 sep 2000
- Kilometerstand: 240.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Softblue - LR5A
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Eindhoven
Re: beste banden voor of achter.
Maar een volvo xc90 uit 2016 of een Lupo uit 2000 is wel een verschil.lupocor schreef:en daar zit em nu net het probleem.
men denkt hard te kunnen rijden met veel water op de weg ,als het glad is omdat met allerlei systemen aan boord het tocht kan?
dus niet,die systemen grijpen in als het eigenlijk al te laat is , ze zorgen ervoor dat de impact niet zo groot is en als je geluk hebt voorkomen ze het ongeluk.
3L het blijft toch speciaal.
- Pluto
- 3L Maat
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Kilometerstand: 333.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Jazzblue - LW5Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Fryslân
Re: beste banden voor of achter.
Als je zo redeneert dan kun je het snelst in een dikke Scania...christjeeh schreef:Maar een volvo xc90 uit 2016 of een Lupo uit 2000 is wel een verschil.
Lekker hoog,
Lekker zwaar (= geen aquaplaning)
Nog lomper dan die XC90
Je zit zelf veilig en ramt toch alles plat.
Nog meer reden dus om flink gas te geven in de regen !
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
-
- 3L Buddy
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 03 jun 2015, 11:04
- Echte naam: Chris
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 22 sep 2000
- Kilometerstand: 240.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Softblue - LR5A
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Eindhoven
Re: beste banden voor of achter.
Ik heb nooit gezegd dat ik flink gas geef.Pluto schreef:Als je zo redeneert dan kun je het snelst in een dikke Scania...christjeeh schreef:Maar een volvo xc90 uit 2016 of een Lupo uit 2000 is wel een verschil.
Lekker hoog,
Lekker zwaar (= geen aquaplaning)
Nog lomper dan die XC90
Je zit zelf veilig en ramt toch alles plat.
Nog meer reden dus om flink gas te geven in de regen !
Ik zeg dat er een verschil is met de meest luxe wagens en een lupo uit 2000.
Hoe je rijdt staat daar los van.
3L het blijft toch speciaal.