Je kan de EGR dichtmaken of weghalen. Dat is dus vooral preventief tegen dikke smurrie in je inlaatspruitstuk. Ook krijg je een tikkeltje meer koppel onderin je toeren, wat je merkt bij optrekken (althans, ik merkte dit).
De EGR werking uitschakelen kan op meerdere manieren :
* 0) met vagcom de EGR elektronisch zover mogelijk dichtzetten, maar dit kan maar tot 80%.
* 1) vacuumslangetjes naar de EGR bediening afsluiten.
* 2a) plaatjes tussen het inlaat en uitlaatgedeelte doen (daarbij laat je de warmtewisselaar dus met rust)
* 2b) plaatjes tussen het inlaat en uitlaatgedeelte doen, en bovendien de hele warmtewisselaar ook weghalen die door de plaatjes toch al functieloos geworden was. en de 2 koelslangen doorverbinden. Voordeel is dat je door de verwijderde warmtewisselaar nu heel makkelijk bij je turbo en gangsteller kan komen. Howto
Als je kijkt naar het verschil tussen manier 2a en 2b , kan je dus zien dat het verwijderen van de warmtewisselaar en een stuk pijp doorverbinden zeker niet perse nodig is. De enige reden waarom je dat zou willen doen, is omdat je niet houdt van nutteloos geworden onderdelen onder je motorkap. En omdat je door het verwijderen van deze onderdelen voortaan makkelijk bij de turbo kan komen.* 3) de hele EGR+smoorklep (ANY motor) weghalen en vervangen door een bartbuis, de hele warmtewisselaar weghalen, een plaatje op het eindstandige uitlaatspruitstuk zetten, en de vacuumslangen afdoppen. Voordeel is dat je alle overbodige onderdelen nu weggehaald hebt. Nadeel is dat je motor iets onrustiger afslaat door de verwijderde smoorklep (ANY motor). Howto voor AYZ motoren (2001+)
Zijn er mensen die howto topics bij het howto forumdeel kunnen posten van manier 0 , 1 , 2a , 2b en 3? dan kunnen we daarheen linken. easy does it!
Ik heb uiteraard optie 3 onder mijn motorkap:

met deze bartbuis