De EGR dichtzetten/verwijderen

Alles over de motor, versnellingsbak, gangsteller, hydrolische pomp, koppelingscilinder etc.

Moderator: reichbus

Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

De EGR dichtzetten/verwijderen

Bericht door 3L-Dnadave »

De EGR is een onderdeel onder de motorkap, nét voor het inlaatspruitstuk, dat bedoeld is om stikstofoxide NO uitstoot te verminderen. Dat is een nobel doel. Ware het niet dat dit doel bereikt wordt door je uitlaatgassen opnieuw naar je inlaatspruitstuk te blazen , en om daar te komen moet het......dóór je EGR. Je krijgt dus uitlaatgassen; inclusief troep die opnieuw worden verbrand, waardoor je inlaatspruitstuk vanbinnen een dikke smurrie krijgt. Ook de EGR zelf kan verstopt raken, met problemen als gevolg.

Je kan de EGR dichtmaken of weghalen. Dat is dus vooral preventief tegen dikke smurrie in je inlaatspruitstuk. Ook krijg je een tikkeltje meer koppel onderin je toeren, wat je merkt bij optrekken (althans, ik merkte dit).

De EGR werking uitschakelen kan op meerdere manieren :
* 0) met vagcom de EGR elektronisch zover mogelijk dichtzetten, maar dit kan maar tot 80%.
* 1) vacuumslangetjes naar de EGR bediening afsluiten.
* 2a) plaatjes tussen het inlaat en uitlaatgedeelte doen (daarbij laat je de warmtewisselaar dus met rust)
* 2b) plaatjes tussen het inlaat en uitlaatgedeelte doen, en bovendien de hele warmtewisselaar ook weghalen die door de plaatjes toch al functieloos geworden was. en de 2 koelslangen doorverbinden. Voordeel is dat je door de verwijderde warmtewisselaar nu heel makkelijk bij je turbo en gangsteller kan komen. Howto
* 3) de hele EGR+smoorklep (ANY motor) weghalen en vervangen door een bartbuis, de hele warmtewisselaar weghalen, een plaatje op het eindstandige uitlaatspruitstuk zetten, en de vacuumslangen afdoppen. Voordeel is dat je alle overbodige onderdelen nu weggehaald hebt. Nadeel is dat je motor iets onrustiger afslaat door de verwijderde smoorklep (ANY motor). Howto voor AYZ motoren (2001+)
Als je kijkt naar het verschil tussen manier 2a en 2b , kan je dus zien dat het verwijderen van de warmtewisselaar en een stuk pijp doorverbinden zeker niet perse nodig is. De enige reden waarom je dat zou willen doen, is omdat je niet houdt van nutteloos geworden onderdelen onder je motorkap. En omdat je door het verwijderen van deze onderdelen voortaan makkelijk bij de turbo kan komen.

Zijn er mensen die howto topics bij het howto forumdeel kunnen posten van manier 0 , 1 , 2a , 2b en 3? dan kunnen we daarheen linken. easy does it!

Ik heb uiteraard optie 3 onder mijn motorkap:
Afbeelding
met deze bartbuis
Afbeelding
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
Rasselman
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 243
Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:41
Echte naam: Wesley
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 15 okt 2001
Kilometerstand: 260.604
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: 100% biodiesel

Re: EGR verwijderen manier 3 (AYZ motor)

Bericht door Rasselman »

Als je de slang alleen afknipt en niet afdopt gaat hij in noodloop.

De motormanagement ziet namelijk dan dat er iets niet klopt.
Als je hem afdopt klopt alles volgends het motormanagement

(mits hij van voor 2004 is, hierna hebben ze een beveiliging in de motormanagement geschreven door de functie te controleren via de luchtmassameter)
Lupo 1.2TDI Reflex Zilver =Airco, Stuurbekrachtiging, Centrale vergrendeling, CC + 87pk 180NM
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.
Gebruikersavatar
Lupo2002
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1081
Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
Echte naam: Call me Issy
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 nov 2002
Kilometerstand: 275000
Transmissie: Automaat
Kleur: Ravenna Blue - LA5W
Brandstof: Normale diesel

Re: EGR verwijderen manier 3 (AYZ motor)

Bericht door Lupo2002 »

Als je de slang afdopt is toch al voldoende... de vacuum slang kan dan de EGR klep niet meer bedienen (openen) en die gehele buis is dan toch niet nodig of zie ik het verkeerd?
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: How to: EGR verwijderen manier 3 (AYZ motor)

Bericht door 3L-Emiel »

Slang afdoppen kan. Dat had ik eerst.

Nu zit hij met 5cm buis geloopt op het vacuüm systeem. Dus van 1 poort op de andere.
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: EGR verwijderen manier 3 (AYZ motor)

Bericht door 3L-Dnadave »

Lupo2002 schreef:Als je de slang afdopt is toch al voldoende... de vacuum slang kan dan de EGR klep niet meer bedienen (openen) en die gehele buis is dan toch niet nodig of zie ik het verkeerd?
Je ziet het helemaal juist.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan, en we hebben ze allemaal opgesomd in dit topic : http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=36&t=151
Het topic waar je nu kijkt, is een van de mogelijke manieren, met specifieke voor- en nadelen.
Voor het maken van de juiste keuze, graag discussie voortzetten in het genoemde topic :)
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
Robico2
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 jan 2014, 19:20
Echte naam: Rob
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 14 apr 2001
Kilometerstand: 231.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Planetsilver - LR7V

Re: EGR verwijderen manier 3 (AYZ motor)

Bericht door Robico2 »

Lupo2002 schreef:Als je de slang afdopt is toch al voldoende... de vacuum slang kan dan de EGR klep niet meer bedienen (openen) en die gehele buis is dan toch niet nodig of zie ik het verkeerd?
Als dan je EGR klep gaat lekken doordat deze niet meer af wil sluiten heb je toch wat uitlaat gassen in het aanzuiglucht
Gebruikersavatar
Lupo2002
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1081
Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
Echte naam: Call me Issy
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 nov 2002
Kilometerstand: 275000
Transmissie: Automaat
Kleur: Ravenna Blue - LA5W
Brandstof: Normale diesel

Re: How to: EGR verwijderen manier 3 (AYZ motor)

Bericht door Lupo2002 »

Ja dat kan maar dan hoef je enkel voor de zekerheid een plaatje te plaatsen bij de klep van de egr. het slangetje kan dan zelfs oplaten zitten of afdoppen.. ik zou dan de slangetje er gewoon oplaten zitten voor het zicht, zo lijkt alles dan nog origineel
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: How to: EGR verwijderen manier 3 (AYZ motor)

Bericht door 3L-Dnadave »

Lupo2002 schreef:Ja dat kan maar dan hoef je enkel voor de zekerheid een plaatje te plaatsen bij de klep van de egr. het slangetje kan dan zelfs oplaten zitten of afdoppen.. ik zou dan de slangetje er gewoon oplaten zitten voor het zicht, zo lijkt alles dan nog origineel
precies.
jij beschrijft manier 2A zoals hierboven omschreven.
Dat is ook een prima functionele manier
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
Jim-3L
3L Maat
3L Maat
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 jan 2014, 00:08
Echte naam: Jim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 375000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Arnhem

Re: De EGR dichtzetten/verwijderen

Bericht door Jim-3L »

* 3) de hele EGR+smoorklep (ANY motor) weghalen en vervangen door een bartbuis, de hele warmtewisselaar weghalen, een plaatje op het eindstandige uitlaatspruitstuk zetten, en de vacuumslangen afdoppen. Voordeel is dat je alle overbodige onderdelen nu weggehaald hebt. Nadeel is dat je motor iets onrustiger afslaat door de verwijderde smoorklep (ANY motor). Howto voor AYZ motoren (2001+)
Hoe kom ik aan dit prachtige buisje? :grin:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: De EGR dichtzetten/verwijderen

Bericht door Bresjee99 »

Op ebay zoeken naar Allard EGR delete volgens mij...
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
Lupo2002
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1081
Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
Echte naam: Call me Issy
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 nov 2002
Kilometerstand: 275000
Transmissie: Automaat
Kleur: Ravenna Blue - LA5W
Brandstof: Normale diesel

Re: De EGR dichtzetten/verwijderen

Bericht door Lupo2002 »

Hoi Jim welkom op T forum, zon delete pipe hoeft niet perce maar wel erg handig omdat je dan ruimte vrijmaakt en makkelijk bij de turbo kan. Je kan veel geld besparen door een simpel plaatje te maken en je EGR op deze manier dichten. Volgens mij zijn er diverse manieren om dit te doen je kan er meer info vinden hier op de site (ff zoekfuntie gebruiken)
Gebruikersavatar
Jim-3L
3L Maat
3L Maat
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 jan 2014, 00:08
Echte naam: Jim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 375000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Arnhem

Re: De EGR dichtzetten/verwijderen

Bericht door Jim-3L »

Lupo2002 schreef:Hoi Jim welkom op T forum, zon delete pipe hoeft niet perce maar wel erg handig omdat je dan ruimte vrijmaakt en makkelijk bij de turbo kan. Je kan veel geld besparen door een simpel plaatje te maken en je EGR op deze manier dichten. Volgens mij zijn er diverse manieren om dit te doen je kan er meer info vinden hier op de site (ff zoekfuntie gebruiken)
Hey, ik ben niet echt nieuw, naam is veranderd lolll Zie ook mijn aangepaste intropost.
Ik heb op het moment de egr afgedopt door plaatjes tussen de egr te zetten, ik wil echter de hele zooi verwijderen zodat ik meer sleutelruimte heb voor de toekomst.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lupo2002
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1081
Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
Echte naam: Call me Issy
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 nov 2002
Kilometerstand: 275000
Transmissie: Automaat
Kleur: Ravenna Blue - LA5W
Brandstof: Normale diesel

Re: De EGR dichtzetten/verwijderen

Bericht door Lupo2002 »

Jim-3L schreef:
Lupo2002 schreef:Hoi Jim welkom op T forum, zon delete pipe hoeft niet perce maar wel erg handig omdat je dan ruimte vrijmaakt en makkelijk bij de turbo kan. Je kan veel geld besparen door een simpel plaatje te maken en je EGR op deze manier dichten. Volgens mij zijn er diverse manieren om dit te doen je kan er meer info vinden hier op de site (ff zoekfuntie gebruiken)
Hey, ik ben niet echt nieuw, naam is veranderd lolll Zie ook mijn aangepaste intropost.
Ik heb op het moment de egr afgedopt door plaatjes tussen de egr te zetten, ik wil echter de hele zooi verwijderen zodat ik meer sleutelruimte heb voor de toekomst.
Hahaha en ik zie nu pas dat ik op de desbetreffende topic zit waar ik jou naar toe wilde laten zoeken lolll
en heb ook nog eens al eerder reactie achter gelaten :doh:
Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2002
Kilometerstand: 354.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Haaglanden

Re: De EGR dichtzetten/verwijderen

Bericht door Don 3L Jose »

Jim-3L schreef: Hey, ik ben niet echt nieuw, naam is veranderd lolll Zie ook mijn aangepaste intropost.
Ik heb op het moment de egr afgedopt door plaatjes tussen de egr te zetten, ik wil echter de hele zooi verwijderen zodat ik meer sleutelruimte heb voor de toekomst.
Heb je geen EGR delete pipe nodig. Kwestie van plaatjes op de EGR uiteindes en dan de warmtewisselaar verwijderen. De 2 rubberenslangen die daaraanzitten met elkaar verbinden en je hebt een 'groot gapend gat' :mrgreen:
Edit: vergeet niet het eventuele verloren koelvloeistof bij te vullen.
Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: De EGR dichtzetten/verwijderen

Bericht door Joch3m »

Ik heb destijds onderstaande gekocht. Is eigenlijk net iets te lang maar past wel.
http://www.ebay.nl/itm/Allard-1-9-TDI-EGR-Delete-kit-Audi-Seat-Skoda-Volkswagen-/181335707792?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2a38735090&_uhb=1

Vraag het voor de zekerheid even na bij de verkoper.
Jim-3L schreef:
Lupo2002 schreef:Hoi Jim welkom op T forum, zon delete pipe hoeft niet perce maar wel erg handig omdat je dan ruimte vrijmaakt en makkelijk bij de turbo kan. Je kan veel geld besparen door een simpel plaatje te maken en je EGR op deze manier dichten. Volgens mij zijn er diverse manieren om dit te doen je kan er meer info vinden hier op de site (ff zoekfuntie gebruiken)
Hey, ik ben niet echt nieuw, naam is veranderd lolll Zie ook mijn aangepaste intropost.
Ik heb op het moment de egr afgedopt door plaatjes tussen de egr te zetten, ik wil echter de hele zooi verwijderen zodat ik meer sleutelruimte heb voor de toekomst.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
Gebruikersavatar
Jim-3L
3L Maat
3L Maat
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 jan 2014, 00:08
Echte naam: Jim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 375000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Arnhem

Re: De EGR dichtzetten/verwijderen

Bericht door Jim-3L »

Oke, Thanks!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rasselman
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 243
Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:41
Echte naam: Wesley
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 15 okt 2001
Kilometerstand: 260.604
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: 100% biodiesel

Re: De EGR dichtzetten/verwijderen

Bericht door Rasselman »

Ik heb trouwens hardware en software gekocht (orgineel dus geen chinese cloon rommel) om software aan te passen.

Dus ik kan binnenkort ook tegen kleine vergoeding egr wegschrijven, chippen, cruisecontrol activeren/inbouwen ed.


De kleine vergoeding vraag ik dan om zo me spullen een beetje terug te verdienen.
Hierbij gaat het niet om 100e euros ofzo.
Het is namelijk een uit de hand gelopen hobby, ik ben dus geen bedrijf haha
Lupo 1.2TDI Reflex Zilver =Airco, Stuurbekrachtiging, Centrale vergrendeling, CC + 87pk 180NM
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.
Jorta
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2014, 22:24
Echte naam: Jort
Autotype: Zoekende naar een geschikte 3L
Kilometerstand: 000.000km

Re: De EGR dichtzetten/verwijderen

Bericht door Jorta »

kan de egr van een ibiza 1.2tdi uit 2011 ook worden dichtgezet?
softwarematig of manueel?
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: De EGR dichtzetten/verwijderen

Bericht door 3L-Emiel »

Alles kan dicht.


Maar waarschijnlijk software matig tot 80%.
En als je hem afdopt met plaatjes krijg je vermoedelijk een foutcode
2003 en 2004 lupo's krijgen deze melding ook. Deze code moet dan weg geschreven worden
Jorta
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2014, 22:24
Echte naam: Jort
Autotype: Zoekende naar een geschikte 3L
Kilometerstand: 000.000km

Re: De EGR dichtzetten/verwijderen

Bericht door Jorta »

Rijdt de auto niet met foutcode?
Is het schadelijk te rijden met foutcode?
Plaats reactie

Terug naar “Versnellingsbak en motor”