Omleggen Poly-v-riem

Heb je schakelproblemen of een ander probleem waar je niet uitkomt? Post hem dan hier. Zodra de oplossing bekend is verplaatsen de mod's hem naar de bekende problemen.
jos_br
Bevriend 3L garagebedrijf
Kilometerstand: 000.000km
Contacteer:

Re: Omleggen Poly-v-riem

Bericht door jos_br »

reichbus schreef:Ik vind het toch wat prettiger om het spanelement te kunnen blokkeren, zodat ik even rustig met de vrijloop aan de klooi kan en rustig de riem om kan leggen met twee handjes.

Hiervoor bestaat zelfs een speciaal gereedschap: VW T1000600. Ergens een beetje zonde om deze te bestellen als ik hem maar één keer gebruik. Ik heb even geïnformeerd bij de Volkswagendealer van mijn vertrouwen en die zeggen dat dat ding zes euro gaat kosten. Als hij bij PON is dan heeft hij hem met een dag, maar anders kost het twee weken...

Gisteren heb ik geprobeerd er een 4 mm. Boor tussen te zetten, maar die werd krom. Enig idee of ik daar iets anders tussen zetten?
Toch gewoon een boortje ertussen zetten, deze buigt minder dan het "speciale" tooltje van VW........

Jos.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N

Bericht door reichbus »

Ik heb vanmiddag de nieuwe multiriem van Conti ontvangen. Ik moet zeggen: dat is een verschil met die van Gates. De ribben van de Gates zijn glad, terwijl die van de Conti zijn bekleed met (een soort van) fluweel. Dat maakt hem stroever, waardoor de rollen er makkelijker grip op hebben lijkt mij. Nu nog tijd vinden om hem er om heen te leggen. Dat wordt waarschijnlijk het weekend.
Afbeelding
jos_br
Contacteer:

Bericht door jos_br »

De groeven van de Conti zijn ook breder en minder diep waardoor deze op de zijkanten loopt (zoals het hoort en niet diep in de groeven) zoals een versleten of Gates riem doet.

Jos.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door reichbus »

Wat me ook op valt: die Gates heeft als typenummer 6PK860 en Conti is 6PK858. Dat laatste slaat neem ik aan op het aantal millimeters dat de riem lang is. Dan is die Gates twee millimeter langer.
Afbeelding
jos_br
Contacteer:

Bericht door jos_br »

reichbus schreef:Wat me ook op valt: die Gates heeft als typenummer 6PK860 en Conti is 6PK858. Dat laatste slaat neem ik aan op het aantal millimeters dat de riem lang is. Dan is die Gates twee millimeter langer.
Ook dit is een typisch Gates truc om ervoor te zorgen dat je met minder verschillende lengtes meer auto's kunt bedienen.

Jos.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door reichbus »

Vandaag weer eens verder gegaan met het project. Want een project wordt het namelijk. Ik met mijn mooie contiriemetje onder de auto gekropen. Wil het spanmechanisme blokeren, schiet de sleutel er af. Afijn....heb ik zo vaak aan het spanmechanisme liggen hengsten dat ik de bout kapot heb gedraaid :oops:. Natuurlijk gebeurt dat op het moment dat de multiriem er af ligt... :angry-steamingears:. Wat er toen gezegd is zal ik even niet herhalen.

De vrouw begon al lichtelijk in paniek te raken, want die heeft maandag de auto nodig... Ik naar de Letho (automaterialenzaak). Die hadden de juiste spanrol niet op voorraad. Ik verder naar de Brezan.

En toen was er Kelly :romance-heart:. Kelly is een kennis van mij die bij de Brezan werkt, maar is hard op weg een vriendin te worden. De spanrol hadden ze daar niet op voorraad, maar wel bij een filiaal in Nijmegen. Geen probleem: dan rijden we daar naar toe. Als toetje kreeg ik nog een dikke korting van 25%, zodat ik niet ook nog eens de hoofdprijs kwijt was.

Gauw naar huis, oude spanrol gedemonteerd, nieuwe er in gezet, riemetje er om, rol laten zakken.En toen de auto gestart, maar helaas.... er zit nog steeds een setje huilers onder in de auto. Die Conti gaat er wel wat strakker omheen.

Duzzzzz. Ik heb de vrijloop een zwieper gegeven beide kanten op. In de dynamo zag ik beide keren beweging. Ik weet niet of dat speling genoemd wordt, maar ik ben nu wel op het punt dat ik eens moet gaan kijken naar die vrijloop.

Voor nu ben ik er even klaar mee. Geld is ook even op vrees ik.
Afbeelding
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door reichbus »

Ik kan bij deze dit topic beëindigen. Foppe was tijdens de meeting aan het luisteren naar het geluid onder mijn motorkap. Hij stond zich net te bedenken dat het geluid niet van mijn multiriem af komt toen Eldert-Jan voorbij kwam lopen en wist te melden dat het geluid van mijn startmotor af komt.

Doordat het geluid tegelijk begon met mijn slechte multiriem heb ik ten onrechte die link gelegd.

Ik heb even gezocht op internet. Omdat het geluid na het aanslaan van de motor te horen is zou het afkomstig zijn van de bendix. Likje WD40 er tussen en het probleem is weer (voorlopig?) verholpen.

Ik zag dat je die dingen helemaal uit elkaar kan halen en schoonmaken. Even nadenken of ik de moed heb om dat te doen, want dat zou in mijn ogen de mooiste oplossing zijn.

Eldert-Jan nog bedankt voor de korte maar krachtige hulp.
Afbeelding
EJR Autotechniek
Echte naam: Eldert-Jan
Productiedatum: 26 feb 2002
Kilometerstand: 231545
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Contacteer:

Bericht door EJR Autotechniek »

reichbus schreef:Ik kan bij deze dit topic beëindigen. Foppe was tijdens de meeting aan het luisteren naar het geluid onder mijn motorkap. Hij stond zich net te bedenken dat het geluid niet van mijn multiriem af komt toen Eldert-Jan voorbij kwam lopen en wist te melden dat het geluid van mijn startmotor af komt.

Doordat het geluid tegelijk begon met mijn slechte multiriem heb ik ten onrechte die link gelegd.

Ik heb even gezocht op internet. Omdat het geluid na het aanslaan van de motor te horen is zou het afkomstig zijn van de bendix. Likje WD40 er tussen en het probleem is weer (voorlopig?) verholpen.

Ik zag dat je die dingen helemaal uit elkaar kan halen en schoonmaken. Even nadenken of ik de moed heb om dat te doen, want dat zou in mijn ogen de mooiste oplossing zijn.

Eldert-Jan nog bedankt voor de korte maar krachtige hulp.
Geen dank hoor :grin:
Mvrgr Eldert-Jan

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe problemen”