Introductie Robert.

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
campr
3L Makker
3L Makker
Echte naam: Robert
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 269.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Softblue - LR5A
Brandstof: Normale diesel

Introductie Robert.

Bericht door campr »

Nou,

na veel tijd van mijn eigen 3L Lupo te hebben gedroomd, had ik eindelijk de financiën rond, kwam de goeie auto op marktplaats en had ik de tijd!

AfbeeldingIkVkIjCe7K4DiN9JYURuVA== by campr23, on Flickr

Dus helemaal naar Arnhem gereden met mijn zeer onzuinige Kangoo (1.2 8v, 1:17 op een goede dag, benzine), daar even proef gereden met de Lupo (269,000 km!) en kort daarna beslist hem te kopen. Nog wat inruil verkregen op de Kangoo (niet veel, was een rammelbak waar niks meer aan werkte). En mocht toen mijn Eur 1710 pinnen (10 Euro overschrijvingskosten).

Kort na het kopen (bijna geen diesel in de auto, dacht ik), maar even getankt, ging 25L in.. Las ergens dat er 34L in kan, dus het metertje werkt niet meer :( (eerste mankement ontdekt).

Toen nog even terug gereden naar Den Haag voor een etentje, en dan door naar Haarlem, waar ik woon. Initieel 1:35 gereden, achter een vrachtwagen, 90km/uur. Daarna wat minder 'zuinig' gedaan door ~100km/uur te rijden. Aan het einde van de 202km, toch wel 1:30 gehaald. :)

Dingen die mij opvielen tijdens het rijden:
1. Bij drempels en andere obstakels een licht bonkend geluid uit het vooronder (hebben lupo's anti-roll links?)
2. Centrale deurvergrendeling doet het niet (had ie het wel?)
3. De pook is wat wisse-wassig qua het 'vinden' van versnellingen (hij is geconverteerd van automaat naar handbak)
4. Het diesel-metertje doet het niet. Eerste snelle controlle bij de tank geeft aan dat de stekker wel in de tank zit. Weerstand nog niet gemeten.
5. Het airbag lampje staat aan, hopelijk opgelost met een reset van de computer.
6. Lichte trilling bij ~110km/u, dit ligt vermoedelijk aan slecht gebalanceerde/afgeslete wielen.
7. Het thuiskomertje kan niet meer vastgezet worden, de vasthouder is niet aanwezig.
8. De interessante (en vrij nutteloze) 2de stand van de achterbank.

Plannen:
0. Handrem instellen
1. Originele wielen regelen met eco-banden.
2. Interieur goed schoonmaken.
3. Remmerij en ophanging reviseren door, daar waar nodig, nieuwe onderdelen te gebruiken.
4. Computer bevragen met vag-com (o.i.d.) en dan resetten om te kijken of de airbag lamp uitgaat.

Als ik +- 80km/u rijd en ik geef gas, komt er een licht gebrom uit het vooronder. Zou dit roet in de turbo kunnen zijn? Kan ik dit via OBD uitlezen (is dit te merken aan de turbo-druk bijvoorbeeld?).

Al-in-al ben ik zwaar onder de indruk van dit kleine, zuinige autotje.

:) Blij!

Het is een MY2000 (volgens de VIN), maar hij is 11/1999 geregistreerd in Duitsland, hij komt uit de buurt van Soest (nabij Dortmund).

De 'dealer' gaf aan zelf de ombouw te hebben gedaan, en dat het 'vage' instelling was aan de pook-kant van de constructie. Dus dat ga ik eerst even proberen. Ook even de 39 pagina tellende instructie-PDF even doorlezen.

Dat afdekkapje is idd ook nog een punt wat ik wil oplossen, dat zal zeker ook wat helpen met de aerodynamica. ;-)

Nog zat te doen.
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Echte naam: Nico

Re: Introductie Robert.

Bericht door NicoTDI »

Welkom!

Deze auto is ooit door sam verkocht, hij heeft er toen een revisie bak onder gehangen volgens mijn.
Hij heeft wel aantal maanden te koop gestaan in Duiven hoor ..
Handschakel = Probleemloos!
Wybren
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Echte naam: Wybren
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 07 jun 2001
Kilometerstand: 450.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel

Bericht door Wybren »

Welkom op het forum, succes met je aankoop. Zo te horen ben je niet vies van sleutelen.
“blij dat ik rij in mijn zwart metallic A2tje”
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Echte naam: Melvin
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Kleur: Moonsilver - LR7X

Bericht door Nietsnut »

Welkom Robert!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
atg
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: arjan
Productiedatum: 28 jan 2000
Kilometerstand: 225.000km

Bericht door atg »

Welkom robert

Niet vies van een beetje sleutelen :handgestures-thumbupright:
I've found my friends
There in my head
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: Guus
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Kleur: Taftgroen - LA6N

Bericht door reichbus »

Welkom. Mocht je problemen met je handschakel hebben dan is Sam je man. Die bouwt zelf om en kan ze heel lekker strak afstellen.
Afbeelding
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000

Bericht door Joch3m »

Welkom Robert, je wist van de meeting aanstaande zaterdag? Je bent welkom om even een kop koffie te komen drinken en kennis te maken.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
Mark
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend

Bericht door Mark »

Welkom Robert!
Jouw 3L stond bij mij in het dorp te koop.. Heb hem een paar keer met handelaarsplaten zien rijden. Hoop dat je er een hoop plezier aan gaat hebben, en dat je héél snel een paar originele velgen op de kop tikt! :handgestures-thumbupright:
BoksD5
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Echte naam: René
Kilometerstand: 000.000km
Kleur: Jazzblue - LW5Z

Bericht door BoksD5 »

Welkom Robert!
<scirDSL> I hated going to weddings. All the grandmas would poke me saying "You're next".
They stopped that when I started doing it to them at funerals.
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Echte naam: Richard
Kilometerstand: 000.000km

Bericht door Riggard »

Welkom, ziet eruit als een opknappertje ;) Ben benieuwd naar je werk!

Over je puntjes:
1. Bij drempels en andere obstakels een licht bonkend geluid uit het vooronder (hebben lupo's anti-roll links?)
Zit eeen torsiestang onder die aan de drijfarmen zit middels rubbers.

2. Centrale deurvergrendeling doet het niet (had ie het wel?)
Meesten hebben het niet.

3. De pook is wat wisse-wassig qua het 'vinden' van versnellingen (hij is geconverteerd van automaat naar handbak)
Zoals gezegd, Sam. (Maar het ligt natuurlijk ook wel aan de kwaliteit van de ombouw)

4. Het diesel-metertje doet het niet. Eerste snelle controlle bij de tank geeft aan dat de stekker wel in de tank zit. Weerstand nog niet gemeten.
No clue.

5. Het airbag lampje staat aan, hopelijk opgelost met een reset van de computer.
Waarschijnlijk is je ring gewoon stuk. Goede nieuws is dat die van bv. een polo ook past. Bij sloperij rutte heb je die voor een klein bedragje, daarmee heb ik mijne ook gefixt.

6. Lichte trilling bij ~110km/u, dit ligt vermoedelijk aan slecht gebalanceerde/afgeslete wielen.
Kan, kan ook een rotte aandrijfas zijn (had ik.) dat merk je overigens ook door in zn 4 rond de 50 te gaan rijden.

8. De interessante (en vrij nutteloze) 2de stand van de achterbank.
Bierkratjesstand.

4. Computer bevragen met vag-com (o.i.d.) en dan resetten om te kijken of de airbag lamp uitgaat.
Op de meeting zaterdag gaat dit sowieso lukken, anders kun je ook langsrijden in Heemskerk, doe ik het voor je.

Als ik +- 80km/u rijd en ik geef gas, komt er een licht gebrom uit het vooronder. Zou dit roet in de turbo kunnen zijn? Kan ik dit via OBD uitlezen (is dit te merken aan de turbo-druk bijvoorbeeld?).
Gebrom doen ze volgens mij allemaal. Roet kan altijd.
De turbo is een variabele schoepenturbo, daar zit een armpje aan, als dat soepel beweegt dan is roet niet je probleem. Anders zou het een probleem kunnen zijn.
Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Productiedatum: 0- 0-2002
Kilometerstand: 354.000
Kleur: Reflexsilver - LA7W

Bericht door Don 3L Jose »

NicoTDI schreef:Welkom!

Deze auto is ooit door sam verkocht, hij heeft er toen een revisie bak onder gehangen volgens mijn.
Klopt is van Sam geweest. Geloof me te herinneren dat ie zei dat ie ergens rond de 170K een gereviseerde bak had gekregen. Dus dat is alweer een ton geleden.
Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Productiedatum: 0- 0-2002
Kilometerstand: 354.000
Kleur: Reflexsilver - LA7W

Bericht door Don 3L Jose »

campr schreef: 4. Het diesel-metertje doet het niet. Eerste snelle controlle bij de tank geeft aan dat de stekker wel in de tank zit. Weerstand nog niet gemeten.
KAn wel eens aan de vlotter of de stekker aan de vlotter liggen. Achterbankzitting omhoog en het dekseltje losschroeven. De vlotter zit direct onder dat dekseltje
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door 3L-Emiel »

of de teller....

is te testen via de laptop. instrumentenpaneel, basic setting. output check.
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z

Bericht door foppe »

Welkom Robert,

Leuk dat je je aanmeld, als je een KKL kabel uit china besteld via ebay, dan kan je al veel dingetjes uitlezen en op proberen te lossen.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
campr
3L Makker
3L Makker

Bericht door campr »

Heren (en Dames),

de OBD kabel en software (wat gebruiken jullie qua software?) is idd het eerste wat op mijn lijstje staat. Ook wil mijn ega graag stuurbekrachtiging (maar we gaan eerst even zien of het wat lichter wordt met dunnere bandjes) en ik ga zondag al 2 setjes Lupo velgen ophalen. Een met winterbanden, en een met zomerbanden.

Het papiertje van de gereviseerde bak zat er bij. Dit is in 2012 gedaan (in Rotterdam). Verbaast me idd dat er 100k gereden is in 2 jaar. Mogelijk dat de nieuwe computer bij de bak-ombouw wat meer kms had?

Ik begreep van het autobedrijf dat er tijdens de ombouw naar een handbak nogal veel was misgegaan met de turbo, waardoor het blok tot drie keer toe onvoldoende olie kreeg en er uiteindelijk een 'nieuw' blok is ingegaan met turbo. Dit heeft het probleem opgelost. Klonk als een beetje een vaag verhaal. Maarja, gebruikte auto is toch altijd een beetje een kat in een zak.

Ik heb al het klepje onder de achterbank er uit gehad, ik heb geconstateerd dat de stekker op het contactje van de vlotter zat, maar ook dat het clipje op de stekker stuk was (dus er is al iemand mee bezig geweest). Ik moet zelf nog even de weerstand van de vlotter doormeten om te kijken of de vlotter nog wel naar behoren functioneert. Daarna de kabel doormeten, en daarna (zodra die binnen is) met de OBD/KKL kabel aan de slag.

Een nieuw interieur staat ook nog op de lijst, dit interieur is zwaar bevlekt.

Dank voor alle tips!

Nog een mankement geconstateerd, het linker voor knipperlicht valt uit het scherm.

Ik ga vandaag even langs de VW dealer om een nieuwe afdekklep en een knipperlicht te halen.
campr
3L Makker
3L Makker

Bericht door campr »

Zo KKL kabeltje is besteld, een van ebay.de Ietjes duurder, maar dan is ie deze week nog binnen, en hoef ik niet 3 weken te wachten.
Niek
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Echte naam: Nicolaas Simon
Kilometerstand: 368000
Kleur: Zwart - L041

Bericht door Niek »

Hoi Robert, welkom hier en veel succes met het foutvrij maken van jouw blauwe machine. Ik zal dit draadje met interesse volgen, dit soort DHZ-Lupo's vind ik altijd erg leerzaam. :mrgreen: Succes!
:auto-swerve:
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Echte naam: Melvin
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km

Bericht door Nietsnut »

Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Echte naam: Willem
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000

Bericht door Willemvee »

Hartelijk welkom. Als jij 1 op 17 reed met een Kangoo, heb je volgens mij de zuinige rijstijl al te pakken en zal de 3L je echt passen als een... tja, hoe zeg je dat ook al weer, handschoen?
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
campr
3L Makker
3L Makker

Bericht door campr »

Zoooo,

eerste klusje geklaard.. Remschoenen achter vervangen.

Ik ben er eindelijk achter gekomen waarom de handrem het niet deed, ook na het instellen van de rem (via de boutjes in de auto) gaf de handrem niet thuis. Zowel links als rechts waren de remvoeringen zo ver af gesleten dat ze nauwelijks de trommel raakten.

Trommels waren nog in goede conditie, maar op de linker as kreeg ik het wiellager niet los, dus die was wat uitdagender.

Tijd: 2 uur en 45 minuten voor beide kanten incl opruimen. Volgende keer kan ik het in een uur. Veel op zoek geweest naar de goeie techniek om een veertje vast te krijgen.

En natuurlijk ook veel van ditte: :angry-cussingblack: Want laat ik eerlijk zijn, van alle auto's die ik tot nu toe heb gehad (Mini, Fiesta xr2i, Renault Espace, Peugeot 106 en Renault Kangoo) waren dit toch wel de moeilijkste remmen.

Oh, en het rempedaal is ook een stuk 'harder' geworden en valt niet meer helemaal weg als je remt :auto-swerve:
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”