na veel tijd van mijn eigen 3L Lupo te hebben gedroomd, had ik eindelijk de financiën rond, kwam de goeie auto op marktplaats en had ik de tijd!
IkVkIjCe7K4DiN9JYURuVA== by campr23, on FlickrDus helemaal naar Arnhem gereden met mijn zeer onzuinige Kangoo (1.2 8v, 1:17 op een goede dag, benzine), daar even proef gereden met de Lupo (269,000 km!) en kort daarna beslist hem te kopen. Nog wat inruil verkregen op de Kangoo (niet veel, was een rammelbak waar niks meer aan werkte). En mocht toen mijn Eur 1710 pinnen (10 Euro overschrijvingskosten).
Kort na het kopen (bijna geen diesel in de auto, dacht ik), maar even getankt, ging 25L in.. Las ergens dat er 34L in kan, dus het metertje werkt niet meer :( (eerste mankement ontdekt).
Toen nog even terug gereden naar Den Haag voor een etentje, en dan door naar Haarlem, waar ik woon. Initieel 1:35 gereden, achter een vrachtwagen, 90km/uur. Daarna wat minder 'zuinig' gedaan door ~100km/uur te rijden. Aan het einde van de 202km, toch wel 1:30 gehaald.
Dingen die mij opvielen tijdens het rijden:
1. Bij drempels en andere obstakels een licht bonkend geluid uit het vooronder (hebben lupo's anti-roll links?)
2. Centrale deurvergrendeling doet het niet (had ie het wel?)
3. De pook is wat wisse-wassig qua het 'vinden' van versnellingen (hij is geconverteerd van automaat naar handbak)
4. Het diesel-metertje doet het niet. Eerste snelle controlle bij de tank geeft aan dat de stekker wel in de tank zit. Weerstand nog niet gemeten.
5. Het airbag lampje staat aan, hopelijk opgelost met een reset van de computer.
6. Lichte trilling bij ~110km/u, dit ligt vermoedelijk aan slecht gebalanceerde/afgeslete wielen.
7. Het thuiskomertje kan niet meer vastgezet worden, de vasthouder is niet aanwezig.
8. De interessante (en vrij nutteloze) 2de stand van de achterbank.
Plannen:
0. Handrem instellen
1. Originele wielen regelen met eco-banden.
2. Interieur goed schoonmaken.
3. Remmerij en ophanging reviseren door, daar waar nodig, nieuwe onderdelen te gebruiken.
4. Computer bevragen met vag-com (o.i.d.) en dan resetten om te kijken of de airbag lamp uitgaat.
Als ik +- 80km/u rijd en ik geef gas, komt er een licht gebrom uit het vooronder. Zou dit roet in de turbo kunnen zijn? Kan ik dit via OBD uitlezen (is dit te merken aan de turbo-druk bijvoorbeeld?).
Al-in-al ben ik zwaar onder de indruk van dit kleine, zuinige autotje.
Het is een MY2000 (volgens de VIN), maar hij is 11/1999 geregistreerd in Duitsland, hij komt uit de buurt van Soest (nabij Dortmund).
De 'dealer' gaf aan zelf de ombouw te hebben gedaan, en dat het 'vage' instelling was aan de pook-kant van de constructie. Dus dat ga ik eerst even proberen. Ook even de 39 pagina tellende instructie-PDF even doorlezen.
Dat afdekkapje is idd ook nog een punt wat ik wil oplossen, dat zal zeker ook wat helpen met de aerodynamica. ;-)
Nog zat te doen.