Voordelen; milieuvriendelijk en goedkoper. Tevens heeft
biodiesel een reinigende werking en dat brengt ons gelijk op het eerste nadeel.
Nadelen;
Biodiesel heeft een reinigende werking. Dit betekend dat vuil en vettigheid in de dieseltank op kan gaan lossen, dit verstopt op termijn misschien het brandstoffilter. Afhankelijk van hoeveel je op plantaardige oliën rijdt. Dit is een gekend nadeel maar hoeft niet altijd te gebeuren. Voordeel is wel dat dan alle rommel uit je tank is en je dan voortaan gewoon
biodiesel kunt tanken. Mijn peugeot 106 heeft 15.000km op het spul gereden zonder een centje pijn.
Een ander nadeel is dat
Biodiesel licht hygroscopisch is. Hyrgowattemes? Dat 't water aantrekt. Ook dit wordt afgevangen door je brandstoffilter en hoeft geen probleem te zijn. Zeker niet omdat wij een geschikt brandstofsysteem hebben voor
biodiesel. Maargoed de groene ring én het boekje geven aan dat de auto ook geschikt is voor RME(rapsmethylester) of
biodiesel.
Ook is niet heel geschikt voor lagere temperaturen. Zo heb ik vorige winter met een bevroren tank gestaan met mijn Peugeot. Bij kans op temperaturen onder nul is maximaal 50% bijmengen het devies.
Nog een nadeel is het iets hogere verbruik, maar verwacht geen schokkende verschillen. als je 1 op 28 rijdt wordt het 1 op 27. Procentueel nog steeds goedkoper dus.
Ook het tanken kan een nadeel zijn, maar dit is persoonlijk. Je moet wel even slepen met jerrycans en je handen wassen of handschoenen aandoen(doe ik altijd, paartje tuinhandschoenen bij de action van 95 centen.)
Misschien is er meer, maar dat weet ik dan niet/nooit meegemaakt.
Bovendien; Dit zijn mijn eigen ervaringen. Erop rijden is op eigen risico. Ik heb bij zowel m'n Peugeot als bij m'n lupo nooit problemen gehad. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!